Week 1

24 mei 2018 - Holambra, Brazilië

Jaja, het gaat dan toch echt beginnen.... op naar Brazilië

Zaterdag avond 5 mei zijn we om 17.15 geland in het feestelijke land Brazilië. Na de koffers gevonden te hebben moesten we nog even de bus zien te vinden die in terminal 2 terwijl we in terminal 3 uitkwamen….. Het was een aardige zoektocht, maar we vonden het zodra we aan een werknemer vroegen waar de lyra bus stond. Zelf waren we eerst helemaal naar het eind gelopen en hadden we niks gevonden, we kwamen uit op een achtergelaten parkeerplaats. Uiteindelijk zaten we en gingen we om 18:45 met de bus naar onze volgende bestemming.

We moesten blijven zitten tot de laatste bestemming in Campinas. Daar zouden we opgehaald worden door Geraldo (eigenaar Stagebedrijf). In de bus had ik hem al gebeld om te zeggen dat we onderweg waren, hij zei dat hij onderweg was dusja top. Toen we in Campinas stonden konden we zijn auto niet vinden (een grijze range rover). Ik belde hem opnieuw om 20.50 en Geraldo zei dat hij nog ineen restaurant zat dus dat hij ongeveer half 10 bij ons was. Wij dachten oké dan gaan we wel even wat eten hier. Na het eten gingen we weer op de plek staan waar we opgepikt zouden worden, maar zagen we maar geen range rover…. Uiteindelijk om 21.50 kwamen ze aanrijden en sprongen we in de auto, het was ongeveer 40 minuten rijden naar Holambra waar wij verblijven. Tijdens de rit zijn we steeds meer over Geraldo (ook wel Gé genoemd) en zijn familie te weten gekomen. We werden de volgende dag uitgenodigd voor een BBQ met zijn hele gezin en aanhang.

Toen we in de avond in ons huisje zijn aangekomen en we alles uitgelegd hadden gekregen kregen we om 11 uur een berichtje van Sem en Niels, die in hetzelfde dorp als ons verblijven (zij zitten er al een week), ze vroegen of we even langs kwamen bij een feestje, dus stuurde ze hun locatie. Die 350 meter van ons af was. Wij dachten oh naja kan wel, we gaan wel even maar wel vroeg naar huis. Uiteindelijk lukte het niet om vroeg weg te gaan en belanden we bij ons in het huisje, waar we tot 5 uur bleven zitten.

De volgende dag werden we rond 12 uur opgehaald voor de BBQ, het was heel gezellig en we hebben goed kennis gemaakt met iedereen. We kregen een fiets mee zodat we ons normaal konden vervoeren en niet alleen maar hoefden te lopen.

Maandag 7 mei was onze eerste stage dag, en we mochten gelijk mee naar de veiling. Dat betekende wel dat we vroeg klaar moesten staan, half 6 werden we opgehaald. Op de veiling kregen we een hele rondleiding en hebben we de klok gezien, waar we Andre ontmoet hebben. Andre is de directeur van de veiling en we kwamen erachter dat we nu buren zijn. We gaan nog een keer een biertje bij hem doen. Na de veiling gingen we naar het bedrijf zelf. We werken nu met orchideeën en dat ging redelijk goed. Het is nog lastig communiceren met de Brazilianen, maar dat gaat steeds beter.

De rest van de week hebben we allerlei andere dingen gedaan zoals het stokken en het knippen van jonge steeltjes van de jonge plantjes. De kas waar de orchideeën in  staan heeft 3 verschillende ruimtes, de eerste is normale temperatuur, de tweede word flink verkoeld daar heb je echt een jas of vest nodig…. De laatste die is bloed verziekend heet…. We liepen daar donderdag naar binnen en het zweet sprong gewoon op je voorhoofd.

Vrijdag avond zijn we naar de verjaardag van Jerry van der Spek geweest, het leek wel een Hollywood film zo mooi was het allemaal aangekleed. We zijn daar weer tot in de late uurtjes gebleven en midden in de nacht nog even in het zwembad gesprongen die ijskoud bleek te zijn.

Zaterdag waren we uitgenodigd om te komen voetballen met allemaal Brazilianen. We gingen samen met Sem, Niels en met Jim Duijvestijn. (Jim is samen met Remco, zij zijn hier ook om stage te lopen voor hun HBO.) Wij waren met ze 5e 1 team, natuurlijk wonnen we bijna alles. ;)

Nu zit de eerste week er al weer op….

1. Rene Hofland:
    26 mei 2018
    Top jongens,
    Best gezellig zo?
    Ff met een kwart van A selectie Sv Honselersdijk aan de bak tegen FC Holambra.
    En natuurlijk winnen onze jongens.
    Lijkt me duidelijk.
    Ik ben benieuwd naar al jullie avonturen.
    We blijven jullie volgen.
    Veel plezier